onsdag 12 februari 2014

Att inte veta

Ett av mina första täcken, när jag började träna på att sy olika block. Jag har handquiltat i diket överallt. På den tiden vågade jag mig inte på att quilta på maskin. Morris tycker om att ligga och sova på det.

Forts Utdrag ur Katternas bok

Bland det värsta jag vet är när någon katt är borta längre än de brukar. Morris försvann ut på natten och han kom inte tillbaka innan jag skulle köra till mitt jobb på morgonen. I regel sitter alla tre utanför dörren och väntar på morgonen och jag vill att alla ska vara inne när jag inte är hemma. Sedan han blev skadad i bakbenet så är han jätterädd för alla motorljud. Om någon granne kör med gräsklipparen kommer han in som ett streck och lägger sig under sängen eller hoppar in i garderoben. Vi fick asfalterat gatorna i vårt område, de höll säkert på i tre veckor, då gick han inte ut över huvud taget och vi ska inte tala om när det börjar närma sig nyår och alla smällare. Då är han så rädd så han skakar. Det är så synd om honom.

Se sån stil han har.
 
När jag kommit hem från jobbet gick jag runt i kvarteret och kallade på Morris, men ingen katt kom. Jag var ute ett par gånger till och kallade, Eliot och Sixten gick med mig. De tycker det är jättespännande att gå efter mig, så säger jag till dem att de ska leta upp Morris men det fattar de ju inte. Jag var uppe flera gånger på natten och tittade ut men ingen Morris. Jag frågar alla jag träffar om de sett en grå katt men det är det naturligtvis ingen som gjort och i värsta fall berättar någon att de har haft en katt och att den har försvunnit, det gör ju inte saken bättre. Alla dessa tankar som far genom huvudet om vad som kan ha hänt. Har han blivit skadad och gömt sig någonstans, har han blivit inlåst i ett förråd eller garage. Ju längre tiden går desto värre saker tror jag har hänt.
 

Så håller jag på, ut och går och kallar, öppnar dörren och kallar på honom, står i fönstret och tittar ut men ingen Morris. Jag håller på att bli galen och kan inte koncentrera mig på någonting. Ska jag skriva lappar och sätta upp? Det har gått fyra dagar och så plötsligt står han där utanför dörren. Alla spänningar i kroppen knyts sakta upp och jag kan äntligen andas ut. Jag tar upp honom och kramar honom och känner över honom men inga skador.

Var har du varit? Jag får aldrig veta. Han är ganska försiktig med maten de första dagarna så troligtvis har inte ätit något. Det är lätt hänt att en katt smiter in i ett förråd där dörren står öppen och så plötsligt stängs dörren och den kanske inte öppnas på länge. Hemska tanke.
 
To be continued
 
Här skymtar en liten bit av ett av mina kattäcken som jag gett bort i present till en liten flicka.
 





1 kommentar:

  1. Må väre strevsomt å ha katt når den som Morris blir borte flere dager. Er alltid enklere med hund, den har man som regel full kontroll på....
    Men jeg hadde Katter når jeg vokste opp, så jeg vet hva du snakker om. :-)

    SvaraRadera