lördag 14 december 2013

Ugglor i mossen

Ibland undrar man var vissa uttryck kommer ifrån. Som "att ana ugglor i mossen" det vet vi ju att det betyder "ana oråd". Jag slog upp i Wikipedia. Uttrycket kommer från danskan, där efter vissa dialektala förväxlingar betydde att mördade barn som begravdes i skogen förvandlades till mossugglor.

Ugglor i Mossen är även en film regisserad 1955 av Alfred Hitchcock. (The Trouble with Harry (hur man nu fått till denna översättning)) är en amerikansk svart komedifilm. Filmen bygger på en roman av Jack Trevor Story och handlar om invånarna i en liten by, vilka hittar en död man och har problem med att reda ut varför mannen mördades och vad de ska göra med liket.

Då är mina julugglor lite mer harmlösa.
 


För några år sedan var jag med på en BOM från Fat Quarter Shop där allting utom vadden ingick. Det har varit ett riktigt långtidsprojekt. Så skönt det är när man äntligen är klar med ett så stort arbete. Just då tänker man, aldrig mer, men det vet man ju hur det blir med det.
 

1 kommentar:

  1. Det är en vacker quilt som jag "vilar ögonen på" när jag läser Ditt blogginlägg i dag.

    Dollandesign

    SvaraRadera