torsdag 19 december 2013

Kattaskar

 
Nu har jag inventerat mitt askförråd med kattyger och här kommer några av dessa. Förträffliga förvaringsaskar till allehanda band, knappar, spännen, pärlor och gud vet allt man samlar på sig vad gäller alla bra att ha verktyg.

Jag har alltid varit tokig i burkar, varför vet jag inte, men det finns så många vackra gamla plåtburkar och jag har samlat på mig en hel del.


 När jag sydde "vetevärmarna" köpte jag en 5 kilos säck med vete på Granngården. Jag hade inte upptäckt att det fanns ½ kilos påsar på Coop. Det blev en hel del över och jag körde in säcken under sängen. En dag upptäckte jag att det kröp massor av små larver i taket i sovrummet och fattade först inte var de kom ifrån. Jag plockade larver varje dag i en vecka innan jag kom på att det var larver från mal som kom från säcken med vete.

En del larver kläcktes och malen hade letat sig in i alla diverse mjölpaket i skafferiet och lagt nya larver så då kom burkarna väl till pass men först blev det en rejäl utrensning i skafferiet. Nu finns alla påsar nerstoppade i burkar och jag har inte två burkar som är lika, vilket retar en del, men det är lättare att komma ihåg vad som finns i burkarna om de är olika.
 
Hittar ni också kryddor och andra torrvaror i skafferiet med bäst före datum flera år tillbaka? Så ibland är det bra med en ordentlig städning.
 
 
 
 

1 kommentar: