lördag 21 december 2013

Tankar om quiltning

Varför ska det vara så kämpigt att quilta när det är det som är grejen. Det är jätteroligt att sy toppar och sen blir de liggande. Det värsta är att få ihop vadden och baksidan med toppen, att få det slätt och fint. Man ligger på alla fyra på golvet. Sen kommer frågan, hur ska jag quilta det? Det är stort och många gånger ohanterbart, det bucklar sig och blir veck på baksidan. Baksidan och vadden krymper av någon anledning och räcker plötsligt inte till för att man varit lite snål med tyget. Suck, man lägger det till handlingarna. Ge inte upp, det kanske finns en lösning.
  
Ett sätt att komma över den här spärren är att quilta varje block för sig. Det är mer hanterbart.

Quilt-as-you-go är en mycket fiffig idé. Lägg ihop ditt block med vadd och baksida. Du kan ha samma tyg på hela baksidan eller så väljer du olika tyger. Varför inte ett annat block, så blir täcket vändbart.

Sen är det bara att köra igång.

Det är lättare att vrida och vända och symaskinen får inte spel.

Om man har svårt att hitta ett mönster så finns det mallar att använda men jag kör för det mesta på frihand.

 
Man kan även rita ett mönster på silkepapper och sy över men sen ska man sitta och plocka bort pappret.
Om det inte blir så perfekt, så gör det ingenting, det är lite charmen med det hela.

Att använda lite olika trådar kan också bli effektfullt.

När du gjort klart dina block så ska de sys ihop.

Jag brukar ta en remsa som är 1 1/8" på framsidan och på baksidan en remsa som är 1 3/4" som jag dubbelviker. Jag syr på båda remsorna samtidigt.

Remsan på baksidan syr jag ner för hand precis som man syr ner ytterkanten
 
och då kan baksidan se ut så här.
 
Det här är bara ett sätt att sy quilt-as-you-go. Så ge inte upp, bit ihop tänderna och börja quilta. Det är bara träning och åter träning som gäller.
 
I stället för en vacker blomma.
 
 

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det bökigt att lägga ihop alla lagren slätt och fint.
    Och jag har också lärt mig av misstagen att vara för snål med vadd och baksida.
    Men jag tycker att det är kult att kvilta, väldigt kul.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Det var kul att se olika "varianter" av kviltning som Du har gjort. Och tack för Dina tips angående kviltningen!

    Dollandesign

    SvaraRadera