tisdag 26 november 2013

Lavendel

Lavendel har man stor glädje av. Den blommar hela sommaren och drar till sig bin och fjärilar, så det blir lite liv i trädgården. Jag tycker jag klipper massor och hänger upp och torkar, ändå är det mycket kvar. Jag har sytt en del lavendelpåsar och doften sitter i år efter år.

Lavendeldass. Mönster av Dorthe Jollmann, Danmark. Sydda med paperpiecing.

 
Lavendelkatter och hund. Jag köpte för många år sen ett mönster till vetevärmare i form av katt och hund. Jag har gjort om mönstret, jag har förminskat rejält och gjort om ansiktena lite. Jag har stoppat delvis med fyllnadsvadd och dels med lavendel. Man kan sätta i ett snöre och hänga den i bilen t.ex så doftar det jättegott. 

Bilden nedan visar hur originalkatterna och hunden ser ut i jämförelse med min förminskade katt.

1 kommentar:

  1. Tänk att vid min ålder läsa ett ord som jag inte läst tidigare.
    Lavendeldass!
    Och, det låter fint och ser fint ut, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera