söndag 9 februari 2014

En ny familjemedlem

Forts Utdrag ur Katternas bok
 
Då var det dags med en ny katt. Jag har suttit och tittat en hel del på Blocket. Jag hade bestämt mig för en röd katt och så skulle det vara en hona men det blev inte riktigt så. Det finns många vuxna katter på Blocket och jag hade gärna tagit hand om en men det fungerar inte så bra när man har andra vuxna katter. Jag ringde på en annons,  och det visade sig att hon hade 18 kattungar och där var en röd som jag var intresserad av. Det bar iväg till Ödåkra, eller en bit utanför. Riktigt ute på landet. Vi kom fram till ett växthus och träffade på mannen i huset, som odlade tomater. Det var ett jättehus med tomater. Frun var inte hemma så vi satte oss ner och fick kaffe och pratade en stund innan hon dök upp. Mycket trevligt par. Hon hade kattungarna i lådor lite överallt, en del i växthuset och en del inne i huset. Det var så mycket saker inpackade överallt men ändå förvånansvärt rent och ordning i röran. Det gick som en snitslad smal gång genom huset.  Där var ett antal hundar och massor med katter. Till sist bestämde vi oss för en liten kille som var nästan helt svart med lite vitt på bröstet då den röda redan var bortlovad. Han var bara 2,5 vecka så vi bestämde att vi skulle hämta honom den 4/7 2008.
 
I flera dagar satt vi och gick igenom namn och till sist bestämde vi oss för att han ska heta Sixten. Jag var och hälsade på honom och tog lite foto. Dels på mamman och mormor och dels på syskonen.

Närmast i bild är Sixtens mamma och den bakre är hans mormor. Pappan var röd och långhårig.
Det här är systern, den som jag egentligen hade fastnat för. Kan man annat än fastna för en sådan här liten tjej.

Första bilden hemma på Sixten.
 
Jag har i ett tidigare avsnitt berättat om när jag hämtade hem Sixten, att han kände sig hemma från första stund och nu har solen verkligen kommit in i vårt hem. Han är precis så som jag vill att en katt ska vara, hoppar upp och lägger sig i mitt knä. När han legat där en stund vänder han sig och lägger sig på rygg och så tar han upp tassen och det är precis som om han vill klappa mig på kinden. Sitter jag vid datorn hoppar han upp och lägger sig på tangentbordet, sitter jag vid symaskinen lägger han sig på mitt arbete och då får jag ta en paus och kela lite med honom.

De första dagarna ville jag inte släppa ut honom och han propsade inte heller på eftersom det fortfarande var så mycket inomhus att upptäcka. Det var sommar och semester och vi satt ute en dag i trädgården och fikade så jag tog ut honom på gräsmattan. Han skuttade lyckligt runt och undersökte allting men sen blev cirkeln större och större och plötsligt var han utanför staketet så jag tog in honom och vilket liv det blev. Som han skrek innanför dörren så det vara bara att ta ut honom igen.

Jag var lite bekymrad över hur de andra katterna skulle reagera med en ny katt men Morris och Sixten är kompisar fast de kivar lite ibland men Eliot däremot är lite vresig när Sixten kommer för nära och går gärna undan. Det ser så kul ut ibland när Sixten försöker stryka sig mot Eliot och han hoppar åt sidan precis som om han blir förskräckt men jag har någon enstaka gång sett att de tryckt nosarna mot varandra så det är nog inte så farligt.

En korg med cupcakes.

2 kommentarer:

  1. Så trevligt att läsa om dina katter. Och din cupcake korg är så fråsig.
    Ha det bra och sy lugnt

    SvaraRadera
  2. Att sy en korg av cupcaketyget var en bra idé av Dig! Där "kom det till sin rätt", tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera