måndag 24 februari 2014

Windmill

Tog denna bild igår, tyckte det såg så härligt ut. Påminde om sommardagar som ska komma.
 
I helgen har jag quiltat och färdigställt två stycken UFO:n. Jag hade demo på Twister-linjalen på ÖQ för lite sen och då gjorde jag dessa dukar. Har en kvar, men den får vänta lite.
 
Jag har tre olika linjaler för att göra dessa pinwheels. Kärt barn har många namn, windmill, snurror .....
  

Löparen ovan har jag gjort med denna linjal som heter Tessallating Windmill Tool. Med denna kan man göra pinwheels i 8 olika storlekar. Fördelen med denna är att man inte behöver sy ihop hela quilten först och sen skära utan man kan göra en pinwheel i taget och bygga på.

 
Den här är gjord med den allra minsta lilla Twister. Den till höger i bild nedan. Det man måste tänka på är att använda tyger som inte är för stormönstrade som jag gjort här, blir lite rörigt.

 
Soluppgång nu på morgonen.
 
Eftersom det är måndag länkar jag till Bambi syr och hennes visa och berätta.

 
 

4 kommentarer:

  1. Ja visst är dessa snurror dekorativa. Det var nästan bland det första som jag sydde för 13 år sedan då jag började med hobbyn. Fast då hade vi en pappmall, som vi skar efter, likadan som de dyra plastmallarna. Men det är klart skall man sy många vindmöllor, så kan det vara lönt att investera i en plastmall.

    SvaraRadera
  2. Dina vindmölle-dukar är jättefina, precis som Britt-Inger har jag också en gång för länge sedan gjort en pappmall, men det är bletydligt bättre med plastmallarna. (Sen är det bra om man använder dem också och inte bara låter dem ligga undanstoppade). Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga snurror du gjort!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  4. Riktigt läckra snurror!
    Kram Gudrun

    SvaraRadera